Budżet firmowy i plan finansowy
Zarówno budżet firmowy jak i plan finansowy to zestawienie planowanych przychodów i kosztów najczęściej w ujęciu kwartalnym, obejmującym okres min. jednego roku. Aspekt praktyczny klasyfikuje plan finansowy jako element budżetu.
Plan finansowy obejmuje:
- prognozę sprzedaży;
- sprawozdania finansowe pro forma;
- nakłady kapitałowe (lub zmiany w majątku trwałym oraz kapitale obrotowym netto);
- źródła finansowania z kosztami pozyskania kapitału;
Pamiętaj! Dobry plan finansowy i budżet powinien zmieniające warunki ekonomiczne, prawne i gospodarcze.
Budżet na podstawie planu finansowego pozwala na odpowiedzialne decyzje zarządcze, zwiększenie efektywności prowadzonej działalności, ocenę prowadzonej polityki m.in.: handlowej, cenowej, inwestycyjnej. Budżet to również plan motywacyjny dla pracowników.

Co daje budżet i plan finansowy?
- ułatwia zarządzanie firmą i monitorowanie jej rozwoju,
- dostarcza informacji zarządczej,
- pozwala na optymalizację kosztów,
- daje narzędzia do monitorowania bieżącej realizacji planu i budżetu,
- ujawnia rezerwy w posiadanych zasobach i pozwala racjonalnie je wykorzystywać,
- pozwala ocenić racjonalność założonych celów,
- pozwala na identyfikację zagrożeń,
- ma wpływ motywujący i dyscyplinujący do osiągnięcia założonych wyników,
- dyscyplinowanie w zakresie uzyskiwania przychodów i ponoszenia kosztów zgodnie z założonym planem,
- ujawnienie rezerw czynników produkcji i umożliwienie ich rozdysponowania,
- śledzenie rzeczywistych przychodów i ponoszonych kosztów oraz możliwość porównywania ich z założeniami,
- bieżąca weryfikacja prawidłowości założeń budżetowych.
Sposób działania:
- Skontaktuj się z nami. Obojętnie czy mailowo czy telefonicznie.
- Porozmawiajmy – powiedz czego oczekujesz, jakie cele chcesz osiągnąć.
- Wyślemy Ci ofertę indywidualną – każdy biznes jest inny. Jeśli zaakceptujesz ofertę podpiszemy umowę.
- W zależności od powodu dla którego przygotowujesz budżet i/lub plan finansowy, ustalimy zakres danych niezbędnych do analizy – na pewno będą to dane finansowe historyczne, a w przypadku nowych biznesów oczekiwane rezultaty finansowe.
- Po otrzymaniu danych i informacji zabieramy się do pracy – termin zakończenia ustalamy wspólnie w umowie.
- W trakcie pracy jesteśmy w kontakcie bo to Twój budżet i/lub plan i nie może powstać bez Ciebie.
- Przedstawiamy Ci opracowany budżet i/lub plan; jeśli masz uwagi do przygotowanego materiału – rozmawiamy i korygujemy.
- Pomagamy w implementacji budżetu/planu.